ENGLISH LANGUAGE LEARNING IN ELEMENTARY SCHOOLS USING DIGITAL LEARNING MEDIA TO SUPPORT THE IMPLEMENTATION OF THE CURRICULUM MERDEKA

WINIA WAZIANA, WIDI ANDEWI

Abstract


This research aims to find out the role of digital-based learning as a support for English language learning in the Merdeka Curriculum. This research is a type of qualitative research with a literature study approach. The research results show that digital media in elementary school-level English learning makes it easier and faster for teachers to present learning material so that it can be understood by students. Through digital learning media, teachers can hone their teaching skills. Learning that is provided in an innovative and fun way using digital media will be more easily accepted and absorbed by students.

Keywords


Elementary School, Digital Learning Media, Curriculum Merdeka

Full Text:

PDF

References


Agustina, N. S., Robandi, B., Rosmiati, I., & Maulana, Y. (2022). Analisis Pedagogical Content Knowledge terhadap Buku Guru IPAS pada Muatan IPA Sekolah Dasar Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu, 6(5), 9180–9187.

Alimuddin, J. (2023). Implementasi kurikulum merdeka di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah KONTEKSTUAL, 4(02), 67–75.

Arianti, B. D. D., Aswasulasikin, A., Hadi, Y. A., Ibrahim, D. S. M., & Suryansah, S. (2021). Pengembangan Kamus Bergambar Bahasa Inggris Untuk Anak Usia Dini Menggunakan Model ADDIE. Jurnal Golden Age, 5(2), 425–434.

Azizah, L., & Witri, S. (2021). Peningkatan mutu pendidikan melalui penerapan total quality management dalam program akreditasi sekolah. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 1(1), 69–78.

Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching. Essex: Pearson Longman.

Heryahya, A., Herawati, E. S. B., Susandi, A. D., & Zulaiha, F. (2022). Analisis kesiapan guru sekolah dasar dalam implementasi Kurikulum Merdeka. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(2), 548–562.

Imaniah, I., & Nargis, N. (2017). Teaching English for young learners. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 4(2).

Jazuly, A. (2016). Peran bahasa inggris pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Dompet Dhuafa, 6(01), 33–40.

Maili, S. N. (2018). Bahasa Inggris pada sekolah dasar: Mengapa perlu dan mengapa dipersoalkan. JUDIKA (Jurnal Pendidikan Unsika), 6(1), 23–28.

Maili, S. N., & Hestiningsih, W. (2017). Masalah-masalah pembelajaran Bahasa Inggris pada Sekolah dasar. Media Penelitian Pendidikan: Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 11(1).

Melfianora, M. (2019). Analisis Kebutuhan Pelatihan Medik Veteriner Provinsi Riau. Jurnal Kewidyaiswaraan, 4(2), 209–215.

Muin, A., Fakhrudin, A., Makruf, A. D., & Gandi, S. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka.

Novitasari, D. R. (2012). Pembangunan Media Pembelajaran Bahasa Inggris Untuk Siswa Kelas 1 Pada Sekolah Dasar Negeri 15 Sragen. Speed-Sentra Penelitian Engineering Dan Edukasi, 2(1).

Nurfadhillah, S. (2021). Media pembelajaran di jenjang SD. CV Jejak (Jejak Publisher).

Oktavia, D., Habibah, N., Balti, L., & Kurniawan, R. (2023). Kurikulum Merdeka Dan Pengajaran Bahasa Inggris Di Sekolah Dasar: Need Ansalisis Study. Jurnal Muara Pendidikan, 8(1), 257–265.

Oktavia, D., Mukminin, A., Marzulina, L., Harto, K., Erlina, D., & Holandyah, M. (2022). Challenges and strategies used by English teachers in teaching English language skills to young learners. Theory and Practice in Language Studies, 12(2), 382–387.

Pakpahan, E. M. (2024). EXPLORING PRE-SERVICE TEACHERS’PERSPECTIVES ON THE USE OF DIGITAL LEARNING MEDIA. Jurnal Smart, 10(1), 96–104.

Pendidikan, K., Kebudayaan, R., & Indonesia, T. P. R. (2022). Kebijakan Pemerintah Terkait Kurikulum Merdeka. Dari: Https://Pusatinformasi. Guru. Kemdikbud. Go. Id/Hc/En-Us/Articles/6824815789465-Kebijakan-Pemerintah-Terkait-Kurikulum-Merdeka#:~: Text= Permendikbudristek% 20No, 2056.

Permana, P. T. H., & Putri, N. L. P. N. S. (2020). Artificial Intelligence dalam Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Inggris. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 3(3), 687–692.

Pransiska, R. (2018). Kajian Program Bilingual Terhadap perkembangan kognitif anak usia dini. Edukasi: Jurnal Penelitian Dan Artikel Pendidikan, 10(2), 167–178.

Suhardiana, I. P. A. (2019). Peran teknologi dalam mendukung pembelajaran bahasa Inggris di sekolah dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 92–102.

Suhendar, B., & Syakir, S. (2022). Penggunaan Aplikasi Smartphone Untuk Pengajaran Kosakata Bahasa Inggris Bagi Anak Usia Sekolah Dasar, Klender Jakarta Timur. Community Engagement and Emergence Journal (CEEJ), 3(3), 242–245.

Wahyudi, A. E., Sunarni, S., & Ulfatin, N. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka Berorientasi Pembentukan Karakter Profil Pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 8(2), 179–190.

Waziana, W., Andewi, W., & Suningsih, S. (2022). ANALYSIS OF THE ROLE OF EDUCATION PERSONNEL IN SCHOOL ADMINISTRATION. JLCEdu (Journal of Learning and Character Education), 2(2), 43–54.

Wote, A. Y. V., & Sabarua, J. O. (2020). Analisis kesiapan guru dalam melaksanakan proses belajar mengajar di kelas. KAMBOTI: Jurnal Sosial Dan Humaniora, 1(1), 1–12.




DOI: https://doi.org/10.52657/js.v10i2.2303

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

web stats View My Stats